pomożecie? ;)

pomożecie? ;)





edytkaa177 - 2010-02-21 18:32
pomożecie? ;)
  Kochane Wizażanki mam do Was prośbę. Właśnie wzięłam się za pisanie prezentacji maturalnej i chciałam Was zapytać czy mogłybyście rzucić okiem na moją bibliografię i ewentualnie poprawić błędy? Zobaczycie, czy to jest dobrze? Z góry dziękuję za pomoc :cmok:

Oto ona:
BIBLIOGRAFIAImię i nazwisko: (...)

Temat: Samotność – różne jej oblicza i przyczyny. Rozważ problem odwołując się do wybranych przykładów literackich.

I. Literatura podmiotu

1. Prus Bolesław.: Lalka, Kraków 2004: Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-186-4.

2. Goethe Johann Wolfgang: Cierpienia młodego Wertera, Kraków 2005:
Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-161-5.

3. Żeromski Stefan: Ludzie bezdomni, Kraków 2008: Wyd. Zielona Sowa,
ISBN: 978-83-7435-730-2.

II. Literatura przedmiotu

1. http://motywy-literackie.klp.pl

2. Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabela: Szkolny słownik motywów literackich, Kraków 2004: Wyd. GREG.

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Wstęp:
- Odpowiedź na pytanie: czym jest samotność?
- Określenie rodzajów samotności

2. Rozwinięcie:
- Ukazanie różnych oblicz samotności i ich przyczyn:
    lSamotność Wokulskiego pośród wielu ludzi; nie przystaje on do społeczeństwa, w którym żyje.l lSamotność Wertera z powodu uczucia do Lotty; Werter zamyka się w świecie miłosnych cierpień.l lSamotność z wyboru Judyma; poświęca on się służbie najbiedniejszym, poświęcając swoje życie osobiste.l

3. Wnioski:
Bohaterowie czuli się samotni, mimo że żyli wśród ludzi. Zostali na ten stan skazani, przez sytuację, w jakiej się znaleźli lub wybrali go świadomie, aby poświęcić się idei, którą uważali za najważniejszą.
Samotność jest jednym z najgorszych i największych nieszczęść w życiu człowieka, jakie mogą go spotkać.




Rena - 2010-02-21 18:41
Dot.: pomożecie? ;)
  mysle, ze literatura jest ok.



malwinac - 2010-02-21 18:49
Dot.: pomożecie? ;)
  Wow powiem Ci ,ze...
Nasza polonistka mowi ze egzaminatorzy bardzo nie przychylnie patrza na slowniki motywow literackich no i nigdy nie slyszalam o tym,zeby w bibliografi byl adres do strony internetowej :OOOOO
Temat masz prosty a wybralas tylko 3 ksiazki(polonistka mowi ze 5 to tak akurat).Wez rowniez pod uwage ze np."Lalka" to ksiazka bardzo obszerna,ciezko sie ja czyta a moga Cie szczegolowo przepytac. Chyba ze czujesz sie na silach to ok.
Moim zdaniem biorac tak prosty temat moglas sie bardziej postarac dobierajac sobie ksiazki do prezentacji.W koncu mature zdaje sie tylko raz ;-)
ale to juz Twoj wybor
Upewnij sie tylko apropo tego adresu www



paniDoktorJoint - 2010-02-21 18:56
Dot.: pomożecie? ;)
  ja miałam adres WWW i było ok, słownik motywów rownież był. Ale niestety wydaje mi się że masz za mało książek dobranych i jak Malwinac pisała z Lalki mogą Cie bardzo szczegółowo przepytać (mi się tam akurat podobała:P)




doloresd - 2010-02-21 18:56
Dot.: pomożecie? ;)
  Moim zdaniem trochę za uboga ta twoja literatura. (szczególnie przedmiotu) ps. : dlaczego nie skonsultujesz się ze swoją polonistką/ panią z biblioteki? (niepotrzebne skreślić).



peggysue - 2010-02-21 18:57
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez malwinac (Wiadomość 17350992) Wow powiem Ci ,ze...
Nasza polonistka mowi ze egzaminatorzy bardzo nie przychylnie patrza na slowniki motywow literackich no i nigdy nie slyszalam o tym,zeby w bibliografi byl adres do strony internetowej :OOOOO
Temat masz prosty a wybralas tylko 3 ksiazki(polonistka mowi ze 5 to tak akurat).Wez rowniez pod uwage ze np."Lalka" to ksiazka bardzo obszerna,ciezko sie ja czyta a moga cie szczegolowo przepytac. Chyba ze czujesz sie na silach to ok.
Moim zdaniem biorac tak prosty temat moglas sie bardziej postarac dobierajac sobie ksiazki do opracowania.W koncu mature zdaje sie tylko raz ;-)
ale to juz Twoj wybor
Upewnij sie tylko apropo tego adresu www
W bibliografii można podawać adres strony internetowej.
Jednak wydaję mi się, że do każdej pozycji z literatuty podmiotu, powinno być opracowanie zawarte w literaturze przedmiotu-tak przynajmniej mnie uczono na zajęciach. I rzeczywiście w tym przypadku lepiej wybrać coś innego niż serwis klp;) Najlepsze byłyby opracowania z wydawnictwa Biblioteki Narodowej.



trocka8 - 2010-02-21 18:59
Dot.: pomożecie? ;)
  "Lalka" to lektura, więc każdy ją omawia na lekcjach i chyba się jakoś orientuje ;)

z tymi słownikami motywów to tak jak mówiła malwinac, niezbyt przychylnie się na to komisja patrzy, bo to w sumie takie ściągi dla maturzystów są. można sobie korzystać, ale wpisane w bibliografię nie wygląda zbyt dobrze. warto też sięgnąć do innych książek, na przykład do takiej, śmiało można ją wpisać do bibliografii i "ładnie" w niej będzie wyglądać. poza tym tych książek teoretycznoliterackich wcale nie trzeba czytać, wystarczy je wpisać, bo i tak raczej nikt tego nie sprawdza ;)

podobnie rzecz się ma z lekturami z Grega, one są takie trochę dla leserów, lepiej wziąć i wpisać wydania z Biblioteki Narodowej albo jakieś takie bez tych wszystkich komentarzy z serii "ważny cytat!".



UrbanWarrior - 2010-02-21 19:02
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez malwinac (Wiadomość 17350992) Wow powiem Ci ,ze...
Nasza polonistka mowi ze egzaminatorzy bardzo nie przychylnie patrza na slowniki motywow literackich no i nigdy nie slyszalam o tym,zeby w bibliografi byl adres do strony internetowej :OOOOO
Temat masz prosty a wybralas tylko 3 ksiazki(polonistka mowi ze 5 to tak akurat).Wez rowniez pod uwage ze np."Lalka" to ksiazka bardzo obszerna,ciezko sie ja czyta a moga cie szczegolowo przepytac. Chyba ze czujesz sie na silach to ok.
Moim zdaniem biorac tak prosty temat moglas sie bardziej postarac dobierajac sobie ksiazki do opracowania.W koncu mature zdaje sie tylko raz ;-)
ale to juz Twoj wybor
Upewnij sie tylko apropo tego adresu www
Od razu zaznaczam, ze czasy liceum mam juz stosunkowo dawno za soba i nie wiem, jakie wymagania stawia sie dzisiejszym uczniom, porad udzielam z punktu widzenia studiow, ktore wlasnie koncze.

1. Strony internetowe jak najbardziej nalezy podawac w bibliografii, przeciez to zrodlo jak kazde inne :confused: Nie rozumiem zdziwienia. Niemniej jednak podajac strone internetowa, nalezy podac imie i nazwisko autora, tytul tekstu, date publikacji (przynajmniej rok) oraz date ostatniego wywolania. Jezeli jest, to rowniez nazwe portalu.

Podaje przyklad:

Fitzgerald, D. (2008 August). Mexico. Abgerufen am 1. November 2009:
Focus-Migration: http://www.focus-migration.de/Mexiko.5296.0.html

2. Nie wiem rowniez, jak sie u was ma sprawa z formatowaniem bibliografii. Miedzynarodowy standard jest nastepujacy:

Nazwisko autora, pierwsza litera imienia (rok). Tytul. Miasto : Wydawnictwo.

Wyglada to mniej wiecej tak:

Bös, M. (1997). Migration als Problem offener Gesellschaften :
Globalisierung und sozialer Wandel in Westeuropa und in Nordamerika.
Opladen: Leske und Budrich.

Ale tak jak mowilam - nie wiem jakie sa wymogi licealne. Podalam



plywok - 2010-02-21 19:07
Dot.: pomożecie? ;)
  jak masz szkolny słownik motywów to powinnaś podać dokładna stronę z której korzystałaś. przynajmniej ja tak musiałam podawać.

i zwróć uwagę zapytaj kolegi\koleżanki\polonist ki o sprawę znaków interpunkcyjnych przy bibliografii. u mnie był wymóg, że miały być np same kropki.



kruczydło - 2010-02-21 19:09
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez edytkaa177 (Wiadomość 17350566) Kochane Wizażanki mam do Was prośbę. Właśnie wzięłam się za pisanie prezentacji maturalnej i chciałam Was zapytać czy mogłybyście rzucić okiem na moją bibliografię i ewentualnie poprawić błędy? Zobaczycie, czy to jest dobrze? Z góry dziękuję za pomoc :cmok:

Oto ona:
BIBLIOGRAFIAImię i nazwisko: (...)

Temat: Samotność – różne jej oblicza i przyczyny. Rozważ problem odwołując się do wybranych przykładów literackich.

I. Literatura podmiotu

1. Prus Bolesław.: Lalka, Kraków 2004: Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-186-4.

2. Goethe Johann Wolfgang: Cierpienia młodego Wertera, Kraków 2005:
Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-161-5.

3. Żeromski Stefan: Ludzie bezdomni, Kraków 2008: Wyd. Zielona Sowa,
ISBN: 978-83-7435-730-2.

II. Literatura przedmiotu

1. http://motywy-literackie.klp.pl

2. Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabela: Szkolny słownik motywów literackich, Kraków 2004: Wyd. GREG.

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Wstęp:
- Odpowiedź na pytanie: czym jest samotność?
- Określenie rodzajów samotności

2. Rozwinięcie:
- Ukazanie różnych oblicz samotności i ich przyczyn:
    lSamotność Wokulskiego pośród wielu ludzi; nie przystaje on do społeczeństwa, w którym żyje.l lSamotność Wertera z powodu uczucia do Lotty; Werter zamyka się w świecie miłosnych cierpień.l lSamotność z wyboru Judyma; poświęca on się służbie najbiedniejszym, poświęcając swoje życie osobiste.l

3. Wnioski:
Bohaterowie czuli się samotni, mimo że żyli wśród ludzi. Zostali na ten stan skazani, przez sytuację, w jakiej się znaleźli lub wybrali go świadomie, aby poświęcić się idei, którą uważali za najważniejszą.
Samotność jest jednym z najgorszych i największych nieszczęść w życiu człowieka, jakie mogą go spotkać.

Hej :-) Jestem już troszkę po maturze, ale postaram się napisać co ja bym poprawiła:
1. Nie ma potrzeby pisać nr ISBN (może wyjdę na ignorantkę, ale nigdy nie widziałam tych numerów w bibliografiach)
2. Literatura przedmiotu... do wymiany. Nasza polonistka wszystkie bryki i "słowniki literackie", tudzież strony internetowe dla maturzystów wrzucała do jednego worka z tytułem - nie korzystać (a przynajmniej nie wspominać, że się korzystało ;) )
W bibliotece powinni mieć jakieś gazetki dla polonistów czy o języku polskim, to będzie milej widziane.
3. To zdanie trzeba zmienić, może: poświęca się służbie najbiedniejszym kosztem życia osobistego? Może ktoś inny będzie miał lepszy pomysł.
4. Przydałaby się jeszcze jedna lektura.

Wybrałaś ciekawy temat, myślę, że dobrze go opracujesz :-) Powodzenia na maturze :cmok:



paniDoktorJoint - 2010-02-21 19:35
Dot.: pomożecie? ;)
  u mnie numery ISBN były obowiązkowe :)
no właśnie dlaczego nie możesz skonsultować się z polonistką? u mnie nie było z tym problemu ;)

---------- Dopisano o 20:35 ---------- Poprzedni post napisano o 20:36 ----------

u mnie numery ISBN były obowiązkowe :)
no właśnie dlaczego nie możesz skonsultować się z polonistką? u mnie nie było z tym problemu ;)



edytkaa177 - 2010-02-21 20:18
Dot.: pomożecie? ;)
  Właśnie do mojej polonistki nie pójdę po poradę bo delikatnie mówiąc jest nieuprzejma i jej nie lubię. :rolleyes: A do bibliotekarki może i bym się wybrała w wolnym czasie...
kruczydło dziękuję za poprawienie zdania, właśnie coś mi w nim nie pasowało :)



szajajaba - 2010-02-21 20:21
Dot.: pomożecie? ;)
  Wg mnie stanowczo za uboga literatura. 3 pozycje? To matura, a nie praca semestralna ;)



edytkaa177 - 2010-02-21 20:28
Dot.: pomożecie? ;)
  Poprawiłam :-)
Może tak teraz być?

BIBLIOGRAFIA

Imię i nazwisko: (...)

Temat: Samotność – różne jej oblicza i przyczyny. Rozważ problem odwołując się do wybranych przykładów literackich.

I. Literatura podmiotu

1. Prus Bolesław.: Lalka, Kraków 2004: Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-186-4.

2. Goethe Johann Wolfgang: Cierpienia młodego Wertera, Kraków 2005:
Wyd. GREG, ISBN: 83-7327-161-5.

3. Żeromski Stefan: Ludzie bezdomni, Kraków 2008: Wyd. Zielona Sowa,
ISBN: 978-83-7435-730-2.

4. Borowski Tadeusz: Opowiadania, Wrocław 2004, Wyd. Siedmioróg,
ISBN: 978-83-7162-792-7.

5. Miłosz Czesław, Campo di Fiori, Kopciński Jacek: Przeszłość to dziś, Warszawa 2004, Wyd. STENTOR, ISBN: 978-83-89315-98-4.

II. Literatura przedmiotu

1. Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabela: Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa 1999, Wyd. KRAM, wyd.3, str. 399 – 402, ISBN: 83-86075-72-4

2. Hutkiewicz Artur: Literatura Młodej Polski, Warszawa 1996, Wyd. PWN, wyd. 2
Str. 270 – 271, ISBN: 83-01-11394-4

3. Markiewicz Henryk: Literatura pozytywizmu, Warszawa 1999, Wyd. PWN, wyd. 3
str. 143 – 148, ISBN: 83-01-12527-6

III. Ramowy plan wypowiedzi

1. Wstęp:
- Odpowiedź na pytanie: czym jest samotność?
- Określenie rodzajów samotności

2. Rozwinięcie:

- Ukazanie różnych oblicz samotności i ich przyczyn:
    lSamotność Wokulskiego pośród wielu ludzi; nie przystaje on do społeczeństwa, w którym żyje.l lSamotność Wertera z powodu uczucia do Lotty; Werter zamyka się w świecie miłosnych cierpień.l lSamotność z wyboru Judyma; poświęca się służbie najbiedniejszym kosztem życia osobistego.l
3. Wnioski:
Bohaterowie czuli się samotni, mimo że żyli wśród ludzi. Zostali na ten stan skazani, przez sytuację, w jakiej się znaleźli lub wybrali go świadomie, aby poświęcić się idei, którą uważali za najważniejszą.
Samotność jest jednym z najgorszych i największych nieszczęść w życiu człowieka, jakie mogą go spotkać.

4. Materiały pomocnicze:
- karta cytatów.



ola_gie - 2010-02-21 20:34
Dot.: pomożecie? ;)
  My robiliśmy ostatnio takie wstępne bibliografie i trzeba było isbn.
Przy stronie www należy podać w nawiasie datę, kiedy korzystałaś (dostęp: 22.02.2010) - ale klp lepiej nie wpisywać w ogóle :D Wydaje mi się, że jeśli chodzi o strony internetowe to są uznawane, jeśli jest tam opublikowany jakiś konkretny artykuł albo masz temat językowy i bierzesz jakąś stronę pod lupę do analizy.
Co do literatury to 3 pozycje są wg mnie ok, nam radzili wziąć ok. 4, a tu masz grubą lalkę ;)



doloresd - 2010-02-21 20:35
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez edytkaa177 (Wiadomość 17352938) Właśnie do mojej polonistki nie pójdę po poradę bo delikatnie mówiąc jest nieuprzejma i jej nie lubię. :rolleyes: A do bibliotekarki może i bym się wybrała w wolnym czasie...
kruczydło dziękuję za poprawienie zdania, właśnie coś mi w nim nie pasowało :)
uwierz, że każda nawet najbardziej wredna polonistka chce aby jej klasa najlepiej zdała maturę ustną - wiem coś o tym ;) przełknij więc dumę i zapytaj ją jaką literaturę by ci poleciła. Chyba, że nie chcesz się wysilać, to co pokazałaś powinno wystarczyć na zaliczenie.



Dotka90 - 2010-02-21 20:37
Dot.: pomożecie? ;)
  Polecam "Inny świat" Grudzińskiego, bardzo dobrze można omówić temat samotności, tylko trzeba wnikliwie książkę przeczytać.
Też miałam temat maturalny o samotności i wzięłam właśnie "Inny świat".

P.S. Co do stron internetowych - ja w bibliografii miałam dwie i nikt nie narzekał ani nie patrzył źle na to, ale może dlatego, że literaturę miałam ok i dość bogatą.



kruczydło - 2010-02-21 20:43
Dot.: pomożecie? ;)
  Proszę (ale to zdanie jeszcze skonsultuj, pewnie można je lepiej napisać) :-)

Widzę jeszcze dwie rzeczy:
1. skoro dodałaś nowe lektury, trzeba je będzie umieścić w rozwinięciu
2. pozostawiłaś wydawnictwo GREG, a już kilka osób pisało, że lepiej umieścić inne, nie "brykowe"

Z ilością lektur też nie ma co szaleć, bo o ile pamiętam czasu jest niewiele, a każdy temat należy dokładnie omówić. Nam polecano 3-4 lektury na prezentację. Ja umieściłam chyba 5 (a chciałam chyba ze 30 :D ) i to było dużo.

Moim zdaniem po tych poprawkach to już do polonistki. No, może wcześniej do biblioteki, może tam Ci podpowiedzą jakieś ciekawe teksty do literatury przedmiotu.

Idę się :nauka: (w końcu!!!)



madzia2306 - 2010-02-21 20:56
Dot.: pomożecie? ;)
  jesli chodzi o książki typu słownik motywów literackich to moja polonistka kazała mi pisac nawet numery stron bo twierdziła że z całej książki nie korzystałam tylko z wybranych stron... ale to nie wiem może to tylko wybryk mojej nauczycielki ale zrobiłam jak kazała...
edit: strony są widzę ale nie widzę tezy... teza jest niezbędna



beaucoup - 2010-02-21 20:56
Dot.: pomożecie? ;)
  a gdzie masz tezę? masz wstęp, wnioski ale musi być jakaś teza, wysupłanie czegoś, zeby móc to podsumować i zestawic wszystkie ksiązki, znaleźć coś wspólnego.



szajajaba - 2010-02-21 21:01
Dot.: pomożecie? ;)
  A ja bym dodała Pannę Nikt Tomka Tryzny.



edytkaa177 - 2010-02-21 21:40
Dot.: pomożecie? ;)
  a teza powinna być przed wstępem, prawda? ;)

---------- Dopisano o 22:40 ---------- Poprzedni post napisano o 22:36 ----------

A więc już poprawiłam, jest teza, ujęłam w rozwinięciu te dwie lektury i zmieniłam wydawnictwo z GREGA na inne :)

Dziękuję za wszystkie podpowiedzi :*



plywok - 2010-02-21 22:03
Dot.: pomożecie? ;)
  skoro Twoja polonistka jest bee, to zapewne w szkole jest też inna nauczycielka od polskiego. można się u kogoś innego też zwrócić o pomoc. ja tak zrobiłam. druga polonistka rzekłabym pomogła mi więcej niż moja.



malwinac - 2010-02-21 22:09
Dot.: pomożecie? ;)
  teza powinna byc czescia wstepu.....



bartnix - 2010-02-22 00:27
Dot.: pomożecie? ;)
  ja bym z tych książek, a przynajmniej z lalki, napisała nr stron/rozdziałów z których korzystałaś bo mogą Cię zapytać o wszystko z tej książki. No chyba, że dobrze znasz te ksiązki i wiesz wszystko.



SzpiegZKrainyDeszczowców - 2010-02-22 01:34
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez trocka8 (Wiadomość 17351221) podobnie rzecz się ma z lekturami z Grega, one są takie trochę dla leserów, lepiej wziąć i wpisać wydania z Biblioteki Narodowej albo jakieś takie bez tych wszystkich komentarzy z serii "ważny cytat!". Te ksiazki sa przede wszystkim tanie, wiec jezeli ktos nie ma w szkole biblioteki (patrz szkoly dla doroslych), a pobliska biblioteke ma dla dzieci i mlodziezy (a chodzi do szkoly dla doroslych, wiec juz sie do takiej biblioteki zapisac nie moze), poza tym w opracowaniu lektury zawartym w ksiazce nie ma nic na wybrany przez siebie temat prezentacji maturalnej... to co zlego w skorzystaniu z tych ksiazek? Gdyby nie one na literature podmiotu wydalabym kupe kasy, a tak udalo mi sie w 20zl, bo jeszcze trafilam na wyprzedaz w matrasie.



bibrzok87 - 2010-02-22 04:19
Dot.: pomożecie? ;)
  A ja bym się pokusiła o Sto lat samotności Gabriela Garcii Márqueza. Jakoś tak mi wpadło do głowy.



trocka8 - 2010-02-22 15:39
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez SzpiegZKrainyDeszczowców (Wiadomość 17357501) Te ksiazki sa przede wszystkim tanie, wiec jezeli ktos nie ma w szkole biblioteki (patrz szkoly dla doroslych), a pobliska biblioteke ma dla dzieci i mlodziezy (a chodzi do szkoly dla doroslych, wiec juz sie do takiej biblioteki zapisac nie moze), poza tym w opracowaniu lektury zawartym w ksiazce nie ma nic na wybrany przez siebie temat prezentacji maturalnej... to co zlego w skorzystaniu z tych ksiazek? Gdyby nie one na literature podmiotu wydalabym kupe kasy, a tak udalo mi sie w 20zl, bo jeszcze trafilam na wyprzedaz w matrasie. no, masz rację, że są tanie, nie mówię, żeby ich nie kupować czy z nich nie korzystać, przecież to można do woli, chodzi tylko o to, żeby ich nie wpisywać do bibliografii, bo wygląda to marnie i tak dosyć lujsko. przecież można wpisać inne wydania, nie widząc ich na oczy nawet, treść książek z XIX wieku raczej się nie zmienia w zależności od wydawnictwa i wydania.

pomijam już całkowicie taką kwestię, ze jak komuś się nie chce ruszyć tyłka dalej niż do "pobliskiej biblioteki" z okazji matury, czy poprosić o pomoc młodszego kolegę na przykład, to faktycznie- jest leserem ;]



SzpiegZKrainyDeszczowców - 2010-02-22 16:39
Dot.: pomożecie? ;)
  Cytat:
Napisane przez trocka8 (Wiadomość 17369495) no, masz rację, że są tanie, nie mówię, żeby ich nie kupować czy z nich nie korzystać, przecież to można do woli, chodzi tylko o to, żeby ich nie wpisywać do bibliografii, bo wygląda to marnie i tak dosyć lujsko. przecież można wpisać inne wydania, nie widząc ich na oczy nawet, treść książek z XIX wieku raczej się nie zmienia w zależności od wydawnictwa i wydania.

pomijam już całkowicie taką kwestię, ze jak komuś się nie chce ruszyć tyłka dalej niż do "pobliskiej biblioteki" z okazji matury, czy poprosić o pomoc młodszego kolegę na przykład, to faktycznie- jest leserem ;]
Mlodszych kolegow niestety nie posiadam. Z biblioteki ja naprawde wole nie korzystac, bo nawet kaset VHS nigdy na czas nie oddalam w swoim zyciu, co dopiero mowic o ksiazkach. Dlatego znajomi mi filmow nie pozyczaja ;P Literature przedmiotu sobie nabylam w antykwariacie, matrasie, z PBI (jak sie moja szanowna polonistka przyczepi do GREGA to wpisze najwyzej ze w literaturze podmiotu korzystalam wlasnie z PBI), wiec nie leserstwo (lenistwo) tylko osiaganie celu w inny sposob. Po prostu dzieki zakupieniu tanszych lektur moglam sobie pozwolic na kupienie literatury naukowej i nie musze siedziec w bibliotece piszac (z reguly takiej literatury w bibliotece nie wypozyczysz, musisz siedziec na tylku i robic sobie z nich notatki).
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jajeczko.pev.pl